بسم الله الرحمن الرحیم
۱. اینکه در تفسیر ذالک الکتاب در سوره بقره فرمودید : که دلیل استفاده نکردن از لفظ هذالقرآن این است که قران تعظیم شده و و ذالک الکتاب بزرگی این کتاب الهی رو می رسونه.
آبا در هذاالقرآن که فرمودید : خداوند در دسترس بودن قران مد نظرش بوده این تعظیم وجود نداره؟ امکان اینکه این ذالک در این ایه چیزی به غیر از ظاهر قران بوده باشه و ماهو این کتاب منظور باشه که درست خداست و با اون انسان متقی رو هدایت می کند ؟ یعنی انسانی که این کتاب دم دست رو ازش استفاده کرده و خداوند در قدم بعدی باباطن قران که بلاتر از خودش هست اون رو هدایت کنه؟
۲.اینکه این ذالک الکتاب میتونه همون انسان کامل باشه چون ماهو قران و انسان کامل یکی هستش ؟
۳. اینکه اگر می تونه انسان کامل باشه آیا می تونه ولایت علی ع باشه که اون هم انسان کامل.
ایا ذالک الکتاب = ولایت حضرت علی علیه السلام؟
سلام عليکم.
1.گاهي
مقام، مقام تعظيم است و گاهي مقام تقريب و اينها منافاتي با هم ندارد و
وجود يکي به معناي نفي ديگري نيست و بحث تجلي يکي از مقامها در اين بستر و
متناسب با مقصود خداوند است.
2. اصل بر ظاهر و معناي حقيقي کلمات است و اگرچه ممکن است
بواطن آيات چنين مضاميني داشته باشند ولي ظاهر آيه چنين دلالتي ندارد.
با
آرزوي عاقبت بخيري