ازادی زنان
ارسال شده در تاریخ 1400/03/01 00:17
سلام علیکم. خداقوت. نوجوانی 14 ساله هستم و دغدغه پیدا کردم که درباره آزادی زن، حقوق زن، نقش زن و حجاب در مقایسه با آقایان اطلاعات کسب کنم. ضمناً تمام دو فصل برنامه بدون توقف که با کارشناسی شما درباره حجاب اجرا میشد رو دیدم و هنوز یکسری سوالات و دغدغه ها در ذهن من باقی مونده. میخواستم لطف بفرمایید و در این زمینه منابعی رو در اختیار بنده قرار بدید. ممنون میشم از راهنماییتون.
سلام علیکم ضمن عرض پوزش بابت تاخیر در پاسخ دهی به سوال شما، استاد در پاسخ فرمودند:
اگر در دوره شرکت کردید که خوب است. ما در سطح۳ اخلاق جنسی، نظام حقوق زن در اسلام و مسئله حجاب را بحث میکنیم. اگر جزو بچههای طلیعه حکمت نیستید، توصیه میکنم کتاب مسئله حجاب شهید مطهری و کتاب مسئله حجاب در جمهوری اسلامی ایرانِ حقیر را بخوانید.
با آرزوی عاقبت به خیری.
اگر در دوره شرکت کردید که خوب است. ما در سطح۳ اخلاق جنسی، نظام حقوق زن در اسلام و مسئله حجاب را بحث میکنیم. اگر جزو بچههای طلیعه حکمت نیستید، توصیه میکنم کتاب مسئله حجاب شهید مطهری و کتاب مسئله حجاب در جمهوری اسلامی ایرانِ حقیر را بخوانید.
با آرزوی عاقبت به خیری.
حجاب
ارسال شده در تاریخ 1399/12/18 09:27
با سلام
ببخشيد بعد از مشاهده دو دوره ى بدون توقف با موضوع حجاب اين سؤال در ذهنم باقيست.
آيا نتيجه ى آخر اين است كه قانون بوشش حجاب بايد اجباري باشد؟
يعني درست است كه جزئي از قانون اجرا ميشود يعني حلقه اي از حلقات قانون حجاب اجرا ميشود، اما وقتي جزئي اجرا ميشود بايد آن جزء اجرا شده را رها كرد تا وقتي كه بقيه ى أجزاء اجرا شوند يا بايد به اجراي اين جزء اجرا شده ادامه داد؟
يعني وقتي (أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ) بايد به جزء إيمان داشته ادامه داد يا آن جزء إيمان آورده را هم بايد رها كرد؟
يعني كساني كه (الَّذِينَ جَعَلُوا الْقُرْآنَ عِضِينَ) بايد تمام قرآن را رها كنند يا بر جزئي كه إيمان دارند بماند وسعي در إيمان به بقيه داشته باشند؟
يعني همينطور كه فرموديد اجراي برخي أمور ترتيبي است وبرخي ترتُّبي، آيا اين ترتيبيست يا ترتّبي؟
با تشكر فراوان
ببخشيد بعد از مشاهده دو دوره ى بدون توقف با موضوع حجاب اين سؤال در ذهنم باقيست.
آيا نتيجه ى آخر اين است كه قانون بوشش حجاب بايد اجباري باشد؟
يعني درست است كه جزئي از قانون اجرا ميشود يعني حلقه اي از حلقات قانون حجاب اجرا ميشود، اما وقتي جزئي اجرا ميشود بايد آن جزء اجرا شده را رها كرد تا وقتي كه بقيه ى أجزاء اجرا شوند يا بايد به اجراي اين جزء اجرا شده ادامه داد؟
يعني وقتي (أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ) بايد به جزء إيمان داشته ادامه داد يا آن جزء إيمان آورده را هم بايد رها كرد؟
يعني كساني كه (الَّذِينَ جَعَلُوا الْقُرْآنَ عِضِينَ) بايد تمام قرآن را رها كنند يا بر جزئي كه إيمان دارند بماند وسعي در إيمان به بقيه داشته باشند؟
يعني همينطور كه فرموديد اجراي برخي أمور ترتيبي است وبرخي ترتُّبي، آيا اين ترتيبيست يا ترتّبي؟
با تشكر فراوان
سلام علیکم استاد در پاسخ سوال شما فرمودند:
تقدم و تاخر در موضوع نهادهایی که باید برای حجاب کار بکنند با الذین جعلوا القرآن عضین متفاوت است. اما این را در بدون توقف نیز گفتم که اگر کسی بگوید من تمام مباحث حجاب را میدانم اما میخواهم فساد کنم، طبیعتا یکی باید جلوی او را بگیرد و اینجا گشت ارشاد لازم است. قانون حجاب از این جهت لازم میباشد اما اگر بقیه به وظیفهشان عمل نکنند، این قانون به نتیجه نخواهد رسید.
با آرزوی عاقبت به خیری.
تقدم و تاخر در موضوع نهادهایی که باید برای حجاب کار بکنند با الذین جعلوا القرآن عضین متفاوت است. اما این را در بدون توقف نیز گفتم که اگر کسی بگوید من تمام مباحث حجاب را میدانم اما میخواهم فساد کنم، طبیعتا یکی باید جلوی او را بگیرد و اینجا گشت ارشاد لازم است. قانون حجاب از این جهت لازم میباشد اما اگر بقیه به وظیفهشان عمل نکنند، این قانون به نتیجه نخواهد رسید.
با آرزوی عاقبت به خیری.
تمکین
ارسال شده در تاریخ 1399/11/09 17:13
با سلام
فرمودید تمکین فقط در حوزه مسائل جنسی است
خواستم بپرسم 1پس چرا پیامبر در حدیث معراج علت عذاب زنی را بیرون رفتن از منزل بدون اجازه شوهرش بیان می کند؟
2تمکین جنسی آیا به این معناست که در روابط جنسی مرد هر کار که گفت زن انجام دهد اگر اینست چه منطقی پشت این دستور است؟
3و یا به این معناست که زن در مقابل نیاز جنسی مرد وظیفه دارد اگر اینست آیا مرد چنین وظیفه ای در قبال زن ندارد؟اگر دارد پس چرا اصطلاح تمکین برای مرد استفاده نمی شود؟ و اگر ندارد چرا؟
4در جواب به این سوال که ریشه تمکین چیست من نقل های مختلفی شنیدم من جمله 1ریاست مرد2سرپرستی اقتصادی مرد و3 نیاز جنسی، نظر شما در مورد این دیدگاه های مختلف چیست؟
فرمودید تمکین فقط در حوزه مسائل جنسی است
خواستم بپرسم 1پس چرا پیامبر در حدیث معراج علت عذاب زنی را بیرون رفتن از منزل بدون اجازه شوهرش بیان می کند؟
2تمکین جنسی آیا به این معناست که در روابط جنسی مرد هر کار که گفت زن انجام دهد اگر اینست چه منطقی پشت این دستور است؟
3و یا به این معناست که زن در مقابل نیاز جنسی مرد وظیفه دارد اگر اینست آیا مرد چنین وظیفه ای در قبال زن ندارد؟اگر دارد پس چرا اصطلاح تمکین برای مرد استفاده نمی شود؟ و اگر ندارد چرا؟
4در جواب به این سوال که ریشه تمکین چیست من نقل های مختلفی شنیدم من جمله 1ریاست مرد2سرپرستی اقتصادی مرد و3 نیاز جنسی، نظر شما در مورد این دیدگاه های مختلف چیست؟
سلام علیکم استاد در پاسخ سوال شما فرمودند:
قسمت اول، اینکه زنی از خانه بدون اجازه شوهر بیرون برود، منظور مخالفت و معارضه با شوهر است. یعنی در حالیکه زن میداند رفتن به جایی خلاف شان شوهرش است و میداند که شوهرش راضی نیست و نباید به آنجا برود اما میرود، این ملعون است. نه اینکه مثلا صرف اطلاع نداشتن شوهر رفته باشد، بلکه مخالف با نظر شوهر است.
قسمت دوم، خیر معنای تمکین جنسی این نیست که هر چه مرد گفت زن بپذیرد چون ممکن است برخی از انواع درخواستهای مرد، برای سلامت جسمی و روحی زن مناسب نباشد. لذا مطلق نیست.
قسمت سوم، اینکه چرا تمکین زن به مرد نداریم، اگر که مرد نیاز زن را برآورده نکند زن میتواند معترض شود و حتی میتواند طلاق بگیرد به خاطر اینکه به عسر و حرج افتاده است. اینکه مرد هم موظف است نیاز زن را برآورده بکند آمده است اما چون نوع نیاز زن و درخواست زن با مرد فرق میکند و مرد کم طاقتتر است در مورد مرد تاکید شده و این جور نیست که در مورد زن گفته نشده باشد.
قسمت چهارم، خیر، ریشه تمکین این است که مرد در مقابل نیاز جنسی خیلی ضعیفتر از زن است و قدرت خودنگهداریاش خیلی پایینتر است.
با آرزوی عاقبت به خیری.
قسمت اول، اینکه زنی از خانه بدون اجازه شوهر بیرون برود، منظور مخالفت و معارضه با شوهر است. یعنی در حالیکه زن میداند رفتن به جایی خلاف شان شوهرش است و میداند که شوهرش راضی نیست و نباید به آنجا برود اما میرود، این ملعون است. نه اینکه مثلا صرف اطلاع نداشتن شوهر رفته باشد، بلکه مخالف با نظر شوهر است.
قسمت دوم، خیر معنای تمکین جنسی این نیست که هر چه مرد گفت زن بپذیرد چون ممکن است برخی از انواع درخواستهای مرد، برای سلامت جسمی و روحی زن مناسب نباشد. لذا مطلق نیست.
قسمت سوم، اینکه چرا تمکین زن به مرد نداریم، اگر که مرد نیاز زن را برآورده نکند زن میتواند معترض شود و حتی میتواند طلاق بگیرد به خاطر اینکه به عسر و حرج افتاده است. اینکه مرد هم موظف است نیاز زن را برآورده بکند آمده است اما چون نوع نیاز زن و درخواست زن با مرد فرق میکند و مرد کم طاقتتر است در مورد مرد تاکید شده و این جور نیست که در مورد زن گفته نشده باشد.
قسمت چهارم، خیر، ریشه تمکین این است که مرد در مقابل نیاز جنسی خیلی ضعیفتر از زن است و قدرت خودنگهداریاش خیلی پایینتر است.
با آرزوی عاقبت به خیری.
در مورد اشتغال همسر آینده داشتم
ارسال شده در تاریخ 1399/10/19 18:18
خانم آینده من درس پرستاری می خواند شما کمک کنید چه شرایطی برای اینکه شاغل باشد برایش بگذارم
سلام علیکم استاد در پاسخ سوال شما فرمودند:
اگر خود ایشان که پرستاری میخوانند، حلال و حرام خدا را رعایت میکنند و به آنچه که خداوند قرار داده است، عمل میکنند، شما شرط و شروط نگذراید. اما اگر میبینید مثلا به خاطر رشتهشان طوری است که ممکن است از حلال و حرام خدا کوتاه بیایند، شرط بگذارید که در صورتی میتوانند کار بکنند که واجب و حرام خدا زیر سوال نرود.
با آرزوی عاقبت به خیری.
اگر خود ایشان که پرستاری میخوانند، حلال و حرام خدا را رعایت میکنند و به آنچه که خداوند قرار داده است، عمل میکنند، شما شرط و شروط نگذراید. اما اگر میبینید مثلا به خاطر رشتهشان طوری است که ممکن است از حلال و حرام خدا کوتاه بیایند، شرط بگذارید که در صورتی میتوانند کار بکنند که واجب و حرام خدا زیر سوال نرود.
با آرزوی عاقبت به خیری.
تمکین
ارسال شده در تاریخ 1399/08/02 15:01
با سلام
لطفا حق تمکین را توضیح دهید.
آیا حق تمکین برای مرد حقوق زن را باطل نکرده؟
مثلا گفته می شود زن تکلیف ندارد در منزل کار کند. اگر شوهر امر کند چه؟
تکلیف ندارد بچه شیر بدهد. اگر شوهر امر کند چه؟
و...
تشکر
لطفا حق تمکین را توضیح دهید.
آیا حق تمکین برای مرد حقوق زن را باطل نکرده؟
مثلا گفته می شود زن تکلیف ندارد در منزل کار کند. اگر شوهر امر کند چه؟
تکلیف ندارد بچه شیر بدهد. اگر شوهر امر کند چه؟
و...
تشکر
سلام علیکم ضمن عرض پوزش بابت تاخیر در پاسخ دهی به سوال شما، استاد در پاسخ فرمودند:
تمکین فقط مربوط به مسائل جنسی است. یعنی اگر مرد به زن امر کند که در خانه کار کن یا بچه را شیر بده، این مصداق تمکین حساب نمیشود.
با آرزوی عاقبت به خیری.
تمکین فقط مربوط به مسائل جنسی است. یعنی اگر مرد به زن امر کند که در خانه کار کن یا بچه را شیر بده، این مصداق تمکین حساب نمیشود.
با آرزوی عاقبت به خیری.
حجاب آقایون
ارسال شده در تاریخ 1398/12/23 16:28
باسلام و وقت بخیر
حد حجاب آقایون مشخصا چقدره؟
تچکر
حد حجاب آقایون مشخصا چقدره؟
تچکر
سلام علیکم
استاد در پاسخ فرمودند:
حد حجاب فقهی، پوشش عورت و حد حجاب اجتماعی قدری که مفسده ایجاد نکند که حجاب معمول آقایان همین است.
با آرزوی عاقبت بخیری
استاد در پاسخ فرمودند:
حد حجاب فقهی، پوشش عورت و حد حجاب اجتماعی قدری که مفسده ایجاد نکند که حجاب معمول آقایان همین است.
با آرزوی عاقبت بخیری
نظر آیت الله طالقانی در باره حجاب
ارسال شده در تاریخ 1396/12/04 17:56
سلام
در مورد نظر آیت الله طالقانی در باره حجاب اجباری سوال دارم ،ایشان در مصاحبه ای که 20 اسفند 57 در روزنامه اطلاعات چاپ میشود رسما اعلام میکنند حجاب اجباری نیست ، امام هم نظر ایشان را تایید میکنند. حال چگونه بااتفاقی که امروز در جامعه ما میفتد قابل جمع است؟
در مورد نظر آیت الله طالقانی در باره حجاب اجباری سوال دارم ،ایشان در مصاحبه ای که 20 اسفند 57 در روزنامه اطلاعات چاپ میشود رسما اعلام میکنند حجاب اجباری نیست ، امام هم نظر ایشان را تایید میکنند. حال چگونه بااتفاقی که امروز در جامعه ما میفتد قابل جمع است؟
سلام علیکم
ا زتاخیری که در پاسخ به سوال حضرتعالی رخ داد کمال عذرخواهی را داریم. زین پس میتوانید سوالات خود را از طریق سایت شهید پالیزوانی رحمه الله علیه به آدرس shahidpalizvani.ir مطرح نمایید.
استاد در پاسخ به سوال حضرتعالی فرمودند:
برای اطلاع از نظر حضرت امام و آیت الله طالقانی باید نظراتشان را به طور کامل مطالعه نمود. امام فرصت دادند تا مردم به قانون اساسی رای دهند و پس از آن که در قانون درج شد و مردم رای دادند و فضای اجرای احکام اسلامی و دینی فراهم شد، اعلام نمودند. تاریخی که شما اشاره نمودید 20 اسفند 57 بود که هنوز قانون نداشتیم و خانم های بی حجاب هم در راهپیمایی ها حضور داشتند. نکته دیگر آن است که آقای طالقانی تنها این یک جمله را نگفتند و بهتر است کامل آن صحبت را مطالعه نمایید. امام هم تا فروردین ماه که مردم به جمهوری اسلامی رای دهند و درخواست کنند که احکام اسلامی پیاده شود، حجاب را الزامی نکردند. صبر نمودند تا مردم خود انتخاب کنند.
با آرزوی عاقبت بخیر
ا زتاخیری که در پاسخ به سوال حضرتعالی رخ داد کمال عذرخواهی را داریم. زین پس میتوانید سوالات خود را از طریق سایت شهید پالیزوانی رحمه الله علیه به آدرس shahidpalizvani.ir مطرح نمایید.
استاد در پاسخ به سوال حضرتعالی فرمودند:
برای اطلاع از نظر حضرت امام و آیت الله طالقانی باید نظراتشان را به طور کامل مطالعه نمود. امام فرصت دادند تا مردم به قانون اساسی رای دهند و پس از آن که در قانون درج شد و مردم رای دادند و فضای اجرای احکام اسلامی و دینی فراهم شد، اعلام نمودند. تاریخی که شما اشاره نمودید 20 اسفند 57 بود که هنوز قانون نداشتیم و خانم های بی حجاب هم در راهپیمایی ها حضور داشتند. نکته دیگر آن است که آقای طالقانی تنها این یک جمله را نگفتند و بهتر است کامل آن صحبت را مطالعه نمایید. امام هم تا فروردین ماه که مردم به جمهوری اسلامی رای دهند و درخواست کنند که احکام اسلامی پیاده شود، حجاب را الزامی نکردند. صبر نمودند تا مردم خود انتخاب کنند.
با آرزوی عاقبت بخیر