تفسیر

تفسیر قرآن آیت الله صادقی تهرانی ارسال شده در تاریخ 1399/12/23 21:48
سلام عرض میکنم...امکانش هست نظرتون درمورد آیت الله صادقی تهرانی و آراء مختلف و متفاوتشون بدین؟؟ آیا میشه ایشون رو مثل آیت الله صانعی منحرف دونست؟؟
سلام علیکم استاد در پاسخ سوال شما فرمودند:
نظراتشان را نخواندم و لذا نمی‌توانم نظر بدهم.
با آرزوی عاقبت به خیری.
حضرت سلیمان ارسال شده در تاریخ 1399/08/07 23:34
با سلام
می بخشید علت این که حضرت سلیمان دعا فرمودن خداوند به ایشان حکومتی عطا کند که بعد ایشان هیچ کس‌ نداشته باشد از چه جهت است؟
وآیا تفسیر مولانا که ((من بعد)) را زمانی معنا نکرده بلکه گفته منظور از من بعد مقام معنوی است، درست است؟
سلام علیکم ضمن عرض پوزش بابت تاخیر در پاسخ‌ دهی به سوال شما، استاد در پاسخ فرمودند:
قسمت اول، حضرت سلیمان (ع) قدرت را برای هدایت و خدمت می‌خواستند‌ یعنی پیامبری احساس می‌کرد من به قدرت نیاز دارم تا هدایت را محقق کنم لذا همچین دعایی را مطرح نمودند.
قسم دوم، ندیدم چه می‌گویند اما من بعد طبیعتا مقام معنوی نمی‌تواند باشد چون بعد از حضرت سلیمان (ع) انبیا اولوالعزم و پیامبر اکرم (ص) قطعا بالاتر خواهند بود. به نظرم می‌رسد منظور زمانی باشد. اما تفسیر مولانا را ندیدم و نمی‌دانم.
با آرزوی عاقبت به خیری.
جلسات سوره یوسف ارسال شده در تاریخ 1399/01/21 13:52
سلام
چرا تفسیر سوره یوسف رو سایت ناقصه؟
ممنون
سلام علیکم
فایل های تفسیر سوره مبارک یوسف بر روی سایت aligholami.ir به صورت کامل قرار دارد.
حضرت یوسف ارسال شده در تاریخ 1398/12/23 16:04
باسلام
چراوقتی فرعون می خواست حضرت یوسف رو از زندان آزاد کنه ایشون شرط کردن باید قضیه زنان مصری روشن بشه و یه جورایی ضمینه رسوایی اونا رو فراهم کردن؟؟؟
در جایی گفته شد ایشون می خواسته عزیز بدونه که ایشون بهش خیانت نکرده.خب مگه(باتوجه به متن قصه از قرآن) عزیز نمیدونست که مقصر زلیخا بوده؟؟؟
باتشکر
التماس دعا
سلان علیکم
ضمن عرض پوزش بابت تاهیر در پاسخ دهی به سوال شما، استاد فرمودند:
اگر این قضیه حل نمی شد حضرت برای کارهای مهم بعدی برای نجات و هدایت مردم مصر مشروعیت و وجاهت لازم را نداشتند.
دانستن عزیز مصر دلیل اصلی نبود بلکه یکی لز آثار کار حضرت بود.
با آرزوی عاقبت بخیری
عصمت انبیا ارسال شده در تاریخ 1398/12/06 20:29
باسلام
مطالب زیر که در مورد پیامبران نقل میشه چطور با عصمت انبیا قابل جمعه؟
1_اینکه در برخی ادعیه نقل شده یا غافر ذنب داوود
2_اینکه آدم(ع)حکم صریح الهی را نقض می کند(لا تقربا هذه الشجره) اگر فردا یک نفر پیدا بشود بگوید که قرآن گفته لا تقربو الزنا من انجام می دهم حرام نیست ترک اولی است چه؟
3_ اینکه اگر یوسف(ع) برهان پروردگارش را نمی دید به زلیخا مایل می شد(وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ ۖ وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَنْ رَأَىٰ بُرْهَانَ رَبِّهِ ۚ كَذَٰلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ ۚ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ)
4_اینکه حضرت موسی آن قبطی را می کشد و مهم تر از آن پس از قتل استغفار می کند(این سوال را کسی پرسیده بود شما گفتید نهی از منکر بوده آیا نهی از منکر هم استغفار دارد؟
با تشکر
التماس دعا
سلام علیکم
استاد در پاسخ به سوال شما فرمودند:
قسمت اول، ذنب به معنای دنباله است؛ دنباله اینکه حضرت داود علیه السلام این تلقی را داشت که خیلی خوب حکم می کند و ذنب به معنای گناه نیست. برای دریافت اطلاع بیشتر در این زمینه می توانید از طریق سایت شهید پالیزوانی صوت کتاب آزادی معنوی فصل توبه ، بخش مربوط به اینکه چگونه انبیا توبه می کنند را گوش بفرمایید و پاورپوینت این قسمت را نیز مطالعه بفرمایید.
قسمت دوم، اصلا در بهشت محل تکلیف نبوده است و دار، دار تکلیف نیست و باید و نباید به معنای زمینی اصلا در بهشت وجود ندارد.
قسمت سوم، این قسمت را هم در تفسیر سوره حضرت یوسف علیه السلام توضیح دادیم. در واقع در این قسمت آیه به این شکل بوده است که و لقد همت به و لو لا ان رای برهان ربه هم بها، اما اینکه برهان الهی چه بود نه اینکه حضرت یوسف علیه السلام العیاذ بالله می خواست نزدیک شود و خداوند یک چیزی را نشان داد که نزدیک نشود؛ به این معنا که آن خودسازی که قبلا کرده بود و لطفی که خدا به او کرده بود نتیجه اش این شده بود که به یک مقامی برسد که جلوی گناه و سربزنگاه بتواند جلوی خود را بگیرد. اینطور نیست که اگر انسان بخواهد گناه کند خدا یک چیزی را نشان دهد و انسان را از گناه بازدارد چون اگر اینگونه باشد همه ما هم بخواهیم گناه انجام دهیم خدا یک چیزی را به ما نشان دهد دیگر گناه نمی کنیم و لذا اگر اینطور باشد دیگر فضلی حساب نمی شود.
قسمت چهارم، جریان قبطی ها هم نهی از منکر بوده است اما آیا نهی از منکر هم استغفار دارد؟ خیر، اما حضرت از نتیجه اش استغفار می کند؛ یعنی می فرماید من قصدم کشتن او نبود و نمی خواستم طوری بزنم که او بمیرد اما مجبور بودم اینگونه بزنم. خیلی وقت ها ما از یک کاری توبه می کنیم که آن کار لزوما گناه نیست مثلا فرض بفرمایید که یک کسی کار زشتی می کند و ما جلوی او را می گیریم، ما ناراحت هستیم که این کار را می کنیم اگر چه این نهی حق او است و این استغار حضرت موسی علیه السلام هم از این باب است.
با آرزوی عاقبت بخیری
آیات ۱۵ و ۱۶ سوره مبارکه قصص ارسال شده در تاریخ 1398/09/21 01:58
سلام علیکم
وقت بخیر

کشتن مرد قبطی توسط حضرت موسی(علی نبینا و آله و علیه السلام) چگونه با عصمت ایشان سازگار است؟
چگونه این ترک اولی رو جبران کردند؟

سپاسگزارم
عاقبتتون بخیر
سلام علیکم
ضمن عرض پوزش بابت تاخیر در پاسخ دهی به سوال شما، استاد فرمودند:
کشتن مرد قبطی قبل از نبوت حضرت موسی علیه السلام بوده است اگر چه که پیامبران قبل از نبوت هم معصوم بودند؛ اما ترک اولی هم نبوده است چون فرد قبطی به فرد سبطی ظلم می کرد و همان طور که در سوره قصص هم عرض کردم، حضرت در مقام نهی از منکر با او مواجه شدند ودر مقام دفاع شما می توانید آدم بکشید ولی حضرت موسی علیه السلام اول وارد شدند که دفاع کنند اما فرد قبطی می خواست به فرد سبطی ظلم کند و حضرت موسی علیه السلام هم یک ضربه ای زدند و فرد کشته شد و در مقام دفاع کشتن آدم ها اشکال ندارد.
با آرزوی عاقبت بخیری
دوره تابستان تفسیر المیزان ارسال شده در تاریخ 1397/04/03 02:04
سلام علیکم و خداقوت
1.ثبت نام دوره تفسیر تابستان از کی شروع میشه؟
2.شروع کلاس دوره تابستان حدودا از چه تاریخی شروع میشه و چه تاریخی تموم میشه؟
3.دوره تفسیر تابستان چه روزهایی در هفته تشکیل میشه و چه ساعتی؟
ممنون و آرزوی موفقیت
سلام علیکم
1)ثبت نام دوره فشرده کلاس تفسیر تابستان هم اکنون در سایت shahidpalizvani.ir در حال انجام است.
2 ) کلاس تفسیر تابستان ان شاءالله از شنبه 9 تیر ماه آغاز خواهد شد و به مدت 7 هفته ادامه خواهد داشت.
3 ) این دوره در روزهای شنبه و دوشنبه از ساعت 15 تا 18:20 در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی در پردیس مرکزی دانشگاه تهران انجام خواهد گرفت.
با آرزوی عاقبت بخیری.
پاورپوینت سوره بقره ارسال شده در تاریخ 1396/10/12 19:04
سلام علیکم.
ان شاالله نزد خداوند ماجور باشید.
ابتدا تشکر میکنم بابت اینکه صوت تدبر سوره بقره رو هرهفته بروز میکنید.
میخواستم یه خواهش کنم!

لطفا پاورپوینت سوره بقره را ماهانه بروز بفرمایید.

حقیقتا دنبال کردن مطالب استاد بدون پاورپوینت سخته!
سلام علیکم
ان شاءالله انجام خواهد شد.
با آرزوی عاقبت بخیری
محبت حضرت یعقوب به یوسف ارسال شده در تاریخ 1395/06/19 00:43
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
با شنیدن صوت تفسیر سوره یوسف و البته خواندن تفسیر تسنیم سوال محبت حضرت یعقوب به حضرت یوسف برای گروه ما حل نشد .خواستم از شما راهنمایی بگیرم
آیا جملات زیر درست است:
حضرت یعقوب یوسف را بیشتر از سایر برادرانش دوست می داشت
این محبت به دلیل تقوای بیشتر یوسف علیه السلام بود
برادران متوجه این محبت بیشتر پدر می شوند
و حالا سوال اینجاست آیا درست است که پدری فرزند شایسته تر را قلبا بیشتر دوست داشته باشد چون محبت اجبار بردار نیست اما به نظر ما پدر خوب پدری است که بتواند احساساتش را کنترل کند تا دیگر فرزندان متوجه این محبت بیشتر نشوند
و با توجه به این نکته که در تحریر الوسیله امام خمینی در احکام هبه حتی دادن هدیه بیشتر به یک فرزند با یک دلیل رجحان در صورتی که خوف فتنه وجود داشته باشد حرام دانسته شده است.
البته با توجه به مثال معلم و دانش آموز که دکتر غلامی برای تفهیم بهتر موضوع ارائه می کنند ما توفع نداریم که معلم به همه ی دانش آموزان یک نمره بدهد اما توقع داریم محبت خودش به یکی از دانش آموزان را نشان ندهد تجربه دوران کودکی به ما نشان داده که دانش آموز با درس بهتر لزوما مورد حسادت واقع نمی شود بلکه دانش آموزی مورد حسادت واقع می شود که معلم بیش از سایر دانش آموزان به او اظهار علاقه می کند یا محبوب تر است
و دوم اینکه این نکته که شما در یکی از جلسات می فرمایید که برادران به محبت برابر با یوسف نیز اعتراض داشتند بلکه می خواستند محبوب تر شوند با استفاده از کدام آیه یا کتاب تفسیری است چون برادران می گویند احب منا یوسف از ما محبوب تر است
امیدوارم سوال را به خوبی مطرح کرده باشم
سلام علیکم
استاد در پاسخ به سؤال شما فرمودند:
برادران مطرح می کنند که "یوسف و اخوه"، یوسف و برادرش بنیامین نزد پدر عزیزترند در حالیکه "و نحن عصبه"، ما قوی تریم. ما پول درمی آوریم پس پدرمان ما را باید بیشتر تحویل بگیرد. نگاه مادیگرایانه داشتند. اما نکته مشترک بین یوسف و بنیامین چه بود که پدر بیشتر به آن ها محبت می کرد؟ بنیامین که قرار نبود پیامبر بشود. بنیامین که تقوای بیشتری نداشت... نکته مشترک کودک بودن آن ها بود. برادرها حتی متوجه محبت بیشتر به فرزند کوچک تر نبودند. لذا مشکل حل نمی شد. چون نگاه مادی بود. آن ها می گفتند یوسف پول درنمی آورد، پس مستحق هیچ محبتی نیست. ما باید محبوب تر باشیم، چون نحن عصبه.

© تمام حقوق براي بيان مرصوص محفوظ است. ذکر مطلب در رسانه هاي چاپي و الکترونيکي فقط با کسب اجازه قبلي مجاز است.

طراحی، برنامه نویسی و پیاده سازی توسط دیتالایف انجین