نوجوانان
ارسال شده در تاریخ 1400/03/13 17:04
سلام علیکم. میخواستم بدونم که محفل و گردهمایی در خصوص نوجوون ها و دغدغه هاشون توسط شما در حال برگزاری هست و یا برنامه ریزی شده؟ ممنون میشم که چنین نشست هایی رو برگزار بفرمایید. ممنون از زحماتتون.
سلام علیکم ضمن عرض پوزش بابت تاخیر در پاسخ دهی به سوال شما، استاد در پاسخ فرمودند:
خیر، در این موضوع خاص جلسهای را نداریم.
با آرزوی عاقبت به خیری.
خیر، در این موضوع خاص جلسهای را نداریم.
با آرزوی عاقبت به خیری.
کنکور
ارسال شده در تاریخ 1400/02/11 00:55
سلام استاد...ان شاالله خدا شمارو واسه ما جوونا حفظ کنه...از وقتی که با دوره های شهید مطهری اشنا شدم زندگیم تغییر کرده و دیگه مثل قبل سوالهامو تو ذهنم خفه نمیکنم چون میدونم یه نفر هست که میتونه جوری که من بفهمم سوالمو جواب بده...اخیرا خیلی به علم اشتیاق پیدا کردم وواقعا ارزومه شبیه شما بشم...
اقای دکتر من یه کنکوریم وکمتر از دوماه دیگه کنکور دارم...واز شما به عنوان الگوی خودم میخوام که چند تاتوصیه بفرمایید درباره اینکه چیکارکنم که لااقل تو این دوماه باقی مونده تنبلیو بذارم کنار وکلا تو همه شیون زندگیم تقوا(خط مشی راسخ) داشته باشم...استاد چه کنم که هر دفعه نزنم زیر قولهای محکمم باخودم وخدا...
دیگه دارم از خودم ناامید میشم...
همش عذاب وجدان میگیرم که رهبرم دستور جهاد علمی به من داده ولی من درست نمیجنگم...اقای دکتر میدونم سوالم شاید خیلی کلی باشه اما ادم بعضی وقتا نیاز داره یه کسی که خیلی قبولش داره باهاش حرف بزنه ونصیحتش کنه..
ببخشید وقتتونو گرفتم...یاعلی
اقای دکتر من یه کنکوریم وکمتر از دوماه دیگه کنکور دارم...واز شما به عنوان الگوی خودم میخوام که چند تاتوصیه بفرمایید درباره اینکه چیکارکنم که لااقل تو این دوماه باقی مونده تنبلیو بذارم کنار وکلا تو همه شیون زندگیم تقوا(خط مشی راسخ) داشته باشم...استاد چه کنم که هر دفعه نزنم زیر قولهای محکمم باخودم وخدا...
دیگه دارم از خودم ناامید میشم...
همش عذاب وجدان میگیرم که رهبرم دستور جهاد علمی به من داده ولی من درست نمیجنگم...اقای دکتر میدونم سوالم شاید خیلی کلی باشه اما ادم بعضی وقتا نیاز داره یه کسی که خیلی قبولش داره باهاش حرف بزنه ونصیحتش کنه..
ببخشید وقتتونو گرفتم...یاعلی
سلام علیکم استاد در پاسخ سوال شما فرمودند:
در این دو ماه، به کف واجبات و محرمات اکتفا بکنید. یعنی همین که اصل واجبات را انجام میدهید و محرمات را ترک میکنید، کافی است. کار دیگری انجام ندهید که به درستان برسید. پرکوب سراغ مرور بحثهایی که خواندید و تست زدن، بروید تا در کنکور در بهترین دانشگاه و بهترین رشته قبول شوید. بعد هم تا دکتری بروید. پس از اینکه قبول شدید، سیر مطالعاتیای را کنار درستان داشته باشید همین بحثهای شهید مطهری و طلیعه نور میشوید. پراکنده کار نکنید. وارد دانشگاه شوید و یه کم جلو بروید. بعد ببینید در چه فضایی هستید، باز دوباره سوال بپرسید.
پس در این دو ماه انجام واجبات و ترک محرمات را انجام دهید و خیلی سراغ مستحبات نروید. فقط برای کنکور تست بزنید و مرور کنید.
با آرزوی عاقبت به خیری.
در این دو ماه، به کف واجبات و محرمات اکتفا بکنید. یعنی همین که اصل واجبات را انجام میدهید و محرمات را ترک میکنید، کافی است. کار دیگری انجام ندهید که به درستان برسید. پرکوب سراغ مرور بحثهایی که خواندید و تست زدن، بروید تا در کنکور در بهترین دانشگاه و بهترین رشته قبول شوید. بعد هم تا دکتری بروید. پس از اینکه قبول شدید، سیر مطالعاتیای را کنار درستان داشته باشید همین بحثهای شهید مطهری و طلیعه نور میشوید. پراکنده کار نکنید. وارد دانشگاه شوید و یه کم جلو بروید. بعد ببینید در چه فضایی هستید، باز دوباره سوال بپرسید.
پس در این دو ماه انجام واجبات و ترک محرمات را انجام دهید و خیلی سراغ مستحبات نروید. فقط برای کنکور تست بزنید و مرور کنید.
با آرزوی عاقبت به خیری.
یاران امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
ارسال شده در تاریخ 1399/12/28 21:45
ویژگی های ٣١٣ تن از اصحاب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف چیست؟
از کجا بفهمیم جزو آن یاران خاصه قرار می گیریم؟
آیا امکان این هست که ما از تمام ظرفیت های خدادادی استفاده کنیم ولی جزو آن اصحاب قرار نگیریم؟
آیا تقوا و استفاده از ظرفیت ها، ما را جزو اعوان و انصار ویژه حضرت قرار می دهد؟
ممنون از شما و زحماتتان
از کجا بفهمیم جزو آن یاران خاصه قرار می گیریم؟
آیا امکان این هست که ما از تمام ظرفیت های خدادادی استفاده کنیم ولی جزو آن اصحاب قرار نگیریم؟
آیا تقوا و استفاده از ظرفیت ها، ما را جزو اعوان و انصار ویژه حضرت قرار می دهد؟
ممنون از شما و زحماتتان
سلام علیکم استاد در پاسخ سوال شما فرمودند:
جزو ۳۱۳ نفر بودن لزوما به این معنا نیست که بقیه به درد نمیخورند. حضرت ۳۱۳ تا فرمانده دارند. ممکن است فردی انسان خیلی خوبی باشد و مقامش از آنها نیز بالاتر باشد ولی به درد فرماندهی نخورد. ما اصلا نباید با توجه به این کار انجام دهیم. ما واجبات را انجام میدهیم و محرمات را ترک میکنیم به امید اینکه جزو یاران حضرت باشیم. اگر فرمانده بودیم، الحمدلله و اگر نبودیم انشاءالله پیاده نظام و سیاهی لشکر هستیم. به این چیزها فکر نکنید. شما وظیفهتان را انجام دهید و بقیهاش را به دست آقا بسپارید.
با آرزوی عاقبت به خیری.
جزو ۳۱۳ نفر بودن لزوما به این معنا نیست که بقیه به درد نمیخورند. حضرت ۳۱۳ تا فرمانده دارند. ممکن است فردی انسان خیلی خوبی باشد و مقامش از آنها نیز بالاتر باشد ولی به درد فرماندهی نخورد. ما اصلا نباید با توجه به این کار انجام دهیم. ما واجبات را انجام میدهیم و محرمات را ترک میکنیم به امید اینکه جزو یاران حضرت باشیم. اگر فرمانده بودیم، الحمدلله و اگر نبودیم انشاءالله پیاده نظام و سیاهی لشکر هستیم. به این چیزها فکر نکنید. شما وظیفهتان را انجام دهید و بقیهاش را به دست آقا بسپارید.
با آرزوی عاقبت به خیری.
سیر مطالعاتی
ارسال شده در تاریخ 1399/12/23 09:54
سلام و عرض ادب.
در قسمت سیر های مطالعاتی سایت،ذیل هر عنوان،کتاب های بسیاری معرفی شده اند که به نظر می رسد معرفی منبع می باشند نه سیر مطالعاتی.سیر مطالعاتی،یعنی با توجه به شرایط مختلف مخاطب و سطح انتظار او،چندین کتاب خاص با رعایت ترتیب معرفی شوند تا نتیجه مطلوب به دست آید.
اگرچه معرفی منابع متعدد،در جای خود،کار خوبی است و مخاطب می تواند با توجه به نیازش از آنها استفاده کند،اما لزوم و فایده ی ارائه سیر مطالعاتی به آن معنایی که بنده عرض کردم هم در جای خود محفوظ است.لذا از استاد عزیز خواهشمندیم که اگر فرصت دارند،با توجه به تعدد منابع و سردرگمی که برای افراد پیش می آید،سیر های مطالعاتی در چند موضوع مهم را در دو عمومی و تکمیلی(تخصصی) تنظیم کنند.چنین سیری، شاید مطالبه ی خیلی از افراد،خصوصا دانشجویان باشد.
با تشکر فراوان.
در قسمت سیر های مطالعاتی سایت،ذیل هر عنوان،کتاب های بسیاری معرفی شده اند که به نظر می رسد معرفی منبع می باشند نه سیر مطالعاتی.سیر مطالعاتی،یعنی با توجه به شرایط مختلف مخاطب و سطح انتظار او،چندین کتاب خاص با رعایت ترتیب معرفی شوند تا نتیجه مطلوب به دست آید.
اگرچه معرفی منابع متعدد،در جای خود،کار خوبی است و مخاطب می تواند با توجه به نیازش از آنها استفاده کند،اما لزوم و فایده ی ارائه سیر مطالعاتی به آن معنایی که بنده عرض کردم هم در جای خود محفوظ است.لذا از استاد عزیز خواهشمندیم که اگر فرصت دارند،با توجه به تعدد منابع و سردرگمی که برای افراد پیش می آید،سیر های مطالعاتی در چند موضوع مهم را در دو عمومی و تکمیلی(تخصصی) تنظیم کنند.چنین سیری، شاید مطالبه ی خیلی از افراد،خصوصا دانشجویان باشد.
با تشکر فراوان.
سلام علیکم استاد در پاسخ سوال شما فرمودند:
متشکر. همان طور که قبلا عرض کردم زحمت اینها را دوستان ما کشیدند و کتابهای مختلفی را رصد کردند و آوردند. اما اینها را مرتب نکردیم. چرا که لازمه مرتب کردن این است که آدم خودش کتابها را خوانده باشد و موضوعاتش را به جزئیت بداند. من چون نمیدانستم این کار را نکردم و به طور کلی عرض کردم این کتابها خوب است.
با آرزوی عاقبت به خیری.
متشکر. همان طور که قبلا عرض کردم زحمت اینها را دوستان ما کشیدند و کتابهای مختلفی را رصد کردند و آوردند. اما اینها را مرتب نکردیم. چرا که لازمه مرتب کردن این است که آدم خودش کتابها را خوانده باشد و موضوعاتش را به جزئیت بداند. من چون نمیدانستم این کار را نکردم و به طور کلی عرض کردم این کتابها خوب است.
با آرزوی عاقبت به خیری.
سیر مطالعاتی
ارسال شده در تاریخ 1399/12/18 10:15
با سلام
چرا بین سیر های مطالعاتی پیشنهادی شما در سایت برای بحث فقه و حقوق سیری پیشنهاد نشده؟
ممنون
چرا بین سیر های مطالعاتی پیشنهادی شما در سایت برای بحث فقه و حقوق سیری پیشنهاد نشده؟
ممنون
سلام علیکم استاد در پاسخ سوال شما فرمودند:
سیرهای مطالعاتی موضوعی بوده است. همچنین فقه و اصول مدنظر من نبوده و حوزه علمیه متولی آن میباشد.
با آرزوی عاقبت به خیری.
سیرهای مطالعاتی موضوعی بوده است. همچنین فقه و اصول مدنظر من نبوده و حوزه علمیه متولی آن میباشد.
با آرزوی عاقبت به خیری.
نیات و قصد
ارسال شده در تاریخ 1399/12/18 00:53
سلام علیکم
من شنیدم که گفته شده نیات و قصد آدم هم مورد محاسبه قرار میگیرد.
اگر اینطور هست پس وسوسه های شیطان که از ما نیست اما در ذهنمان می آید چطور؟ اونها مگر تعلقی به ما دارد که محاسبه شود؟ و اینکه پس رشد انسان چه؟ شما میفرمایید که انسان پیوسته باید در جنگ با شیطان باشه، این جنگیدن هم مربوط به وجود بعضی قصد ها و نیاتی هست که بعضی مواقع نادرست اند و هنر انسان بودن اینه که از اونها دوری کنیم و با وقتی تبدیل به عمل شد توبه کنیم.
در نهایت نیات و قصد ما محلسبه می شود؟
من شنیدم که گفته شده نیات و قصد آدم هم مورد محاسبه قرار میگیرد.
اگر اینطور هست پس وسوسه های شیطان که از ما نیست اما در ذهنمان می آید چطور؟ اونها مگر تعلقی به ما دارد که محاسبه شود؟ و اینکه پس رشد انسان چه؟ شما میفرمایید که انسان پیوسته باید در جنگ با شیطان باشه، این جنگیدن هم مربوط به وجود بعضی قصد ها و نیاتی هست که بعضی مواقع نادرست اند و هنر انسان بودن اینه که از اونها دوری کنیم و با وقتی تبدیل به عمل شد توبه کنیم.
در نهایت نیات و قصد ما محلسبه می شود؟
سلام علیکم استاد در پاسخ سوال شما فرمودند:
خیر بابت قصد و نیت از ما سوال نمیکنند ولی همیشه به ما گفتند که اگر قصد و نیت بدی داشته باشید نتیجهاش فراهم شدن زمینه گناه است. اما اینکه بابت قصد و ذهنیت از ما سوال بکنند یا پرسش همراه با مجازات انجام دهند، این طور نیست.
با آرزوی عاقبت به خیری.
خیر بابت قصد و نیت از ما سوال نمیکنند ولی همیشه به ما گفتند که اگر قصد و نیت بدی داشته باشید نتیجهاش فراهم شدن زمینه گناه است. اما اینکه بابت قصد و ذهنیت از ما سوال بکنند یا پرسش همراه با مجازات انجام دهند، این طور نیست.
با آرزوی عاقبت به خیری.
دوران غیبت
ارسال شده در تاریخ 1399/12/10 18:02
بر چه اساسی ما باید در دوران غیبت زندگی کنیم؟ آیا این عدالت است که یک عده ای در دورانی زندگی بکنند که امامشان حاضر است و میتوانند شبهات و سوالاتشان را درباره موضوعات مختلف از امامشان بپرسند و راهنمایی بگیرند اما ما در دورانی زندگی بکنیم که امامِمان غایب هستن؟
سلام علیکم استاد در پاسخ سوال شما فرمودند:
آن دورهای که امام برای مردم حاضر هستند اگر امامشان به سوالاتشان جواب میدهند، مسئولیتشان نیز بیشتر میشود. ما که در دوران غیبت هستیم و بدون امام به وظایفان عمل میکنیم مسئولیتمان کمتر است. به امام صادق(ع) حدیثی منتسب است که حضرت میفرمایند: جان من فدای شیعیانی که میآیند در زمانی که ما را نمیبینند، به حرف ما عمل میکنند و این باعث میشود آنها رشد بکنند. ما امام را نمیبینیم در نتیجه مسئولیتمان کمتر است و ثواب و پاداشمان بیشتر است.
با آرزوی عاقبت به خیری.
آن دورهای که امام برای مردم حاضر هستند اگر امامشان به سوالاتشان جواب میدهند، مسئولیتشان نیز بیشتر میشود. ما که در دوران غیبت هستیم و بدون امام به وظایفان عمل میکنیم مسئولیتمان کمتر است. به امام صادق(ع) حدیثی منتسب است که حضرت میفرمایند: جان من فدای شیعیانی که میآیند در زمانی که ما را نمیبینند، به حرف ما عمل میکنند و این باعث میشود آنها رشد بکنند. ما امام را نمیبینیم در نتیجه مسئولیتمان کمتر است و ثواب و پاداشمان بیشتر است.
با آرزوی عاقبت به خیری.
دلار دولتی
ارسال شده در تاریخ 1399/11/26 16:42
با سلام
بنده خدایی هست که کارت ملی و عابر بانک و شماره تلفن میگیره
میره به اسم ما دلار دولتی میخره و می فروشه و حدود 500هزار تومن میده به ما
با توجه به اینکه دولت این ارز رو برای مسافرت و واردات کالاهای اساسی تخصيص داده آیا این کار جایز است؟
تشکر
بنده خدایی هست که کارت ملی و عابر بانک و شماره تلفن میگیره
میره به اسم ما دلار دولتی میخره و می فروشه و حدود 500هزار تومن میده به ما
با توجه به اینکه دولت این ارز رو برای مسافرت و واردات کالاهای اساسی تخصيص داده آیا این کار جایز است؟
تشکر
سلام علیکم استاد در پاسخ سوال شما فرمودند:
جایز نیست. این کار را انجام ندهید.
با آرزوی عاقبت به خیری.
جایز نیست. این کار را انجام ندهید.
با آرزوی عاقبت به خیری.
تقلب
ارسال شده در تاریخ 1399/11/24 12:43
با سلام
می بخشید آیا تقلب در آزمون حرام است؟
تشکر
می بخشید آیا تقلب در آزمون حرام است؟
تشکر
سلام علیکم استاد در پاسخ سوال شما فرمودند:
حرام بودنش را از مرجعتان بپرسید ولی من توصیه میکنم که اصلا وارد این بحثها نشوید.
با آرزوی عاقبت به خیری.
حرام بودنش را از مرجعتان بپرسید ولی من توصیه میکنم که اصلا وارد این بحثها نشوید.
با آرزوی عاقبت به خیری.
تکدی گری
ارسال شده در تاریخ 1399/11/09 18:00
با سلام
می بخشید آیا اینکه یه نفر شغلش گدایی باشه حرامه؟
کمک کردن به چنین کسی چطور؟
ممنون
می بخشید آیا اینکه یه نفر شغلش گدایی باشه حرامه؟
کمک کردن به چنین کسی چطور؟
ممنون
سلام علیکم استاد در پاسخ سوال شما فرمودند:
بله تکدیگری حرام است یعنی انسان حق ندارد که شغلش را گدایی قرار دهد و ما نیز حق نداریم به گداها کمک بکنیم. ما باید به کمیته امداد و جاهای دیگر کمک کنیم و الا کمک به افرادی که شغلشان را گدایی قرار دهند این تنبل پروی است و ما همچین وظیفهای را نداریم.
با آرزوی عاقبت به خیری.
بله تکدیگری حرام است یعنی انسان حق ندارد که شغلش را گدایی قرار دهد و ما نیز حق نداریم به گداها کمک بکنیم. ما باید به کمیته امداد و جاهای دیگر کمک کنیم و الا کمک به افرادی که شغلشان را گدایی قرار دهند این تنبل پروی است و ما همچین وظیفهای را نداریم.
با آرزوی عاقبت به خیری.
حق شفعه
ارسال شده در تاریخ 1399/06/25 10:28
با سلام
اگه ممکنه لطفا یک تعریف کامل و ساده از حق شفعه ارائه دهید.
تشکر
اگه ممکنه لطفا یک تعریف کامل و ساده از حق شفعه ارائه دهید.
تشکر
سلام علیکم
استاد در پلسخ به سوال شما فرمودند:
حق شفعه این است که وقتی دو نفر یا چند نفر در یک چیزی شریک هستند، یکی از شرکا یا چند تا از شرکا بخواهند مالشان را به دیگری بفروشند آنهایی که شریک هستند نسبت به دیگران برای خرید آن چیز اولویت دارند.
با آرزوی عاقبت بخیری
استاد در پلسخ به سوال شما فرمودند:
حق شفعه این است که وقتی دو نفر یا چند نفر در یک چیزی شریک هستند، یکی از شرکا یا چند تا از شرکا بخواهند مالشان را به دیگری بفروشند آنهایی که شریک هستند نسبت به دیگران برای خرید آن چیز اولویت دارند.
با آرزوی عاقبت بخیری
حکم طبری
ارسال شده در تاریخ 1399/06/23 07:53
سلام خسته نباشید
استاد حکم حبس تعریزی طبری چرا اعدام نشد و چرا این حکم؟آیا با این حکم عدالتی برقرار شد؟!!برای کار های خیلی کوچک تر از عملکرد ایشون را به عنوان اغتشاش اذهان عمومی اعدام حکم میکنند
استاد حکم حبس تعریزی طبری چرا اعدام نشد و چرا این حکم؟آیا با این حکم عدالتی برقرار شد؟!!برای کار های خیلی کوچک تر از عملکرد ایشون را به عنوان اغتشاش اذهان عمومی اعدام حکم میکنند
سلام علیکم
استاد در پاسخ به سوال شما فرمودند:
اغتشاش اذهان عمومی موجب اعدام نیست. اعدام براساس مواد 1 و 2 قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور باید مفسد فی الارض باشد؛ اینکه کسی با این طرف و آن طرف تبانی کند کارش خیلی زشت است اما عنوان مفسد فی الارض پیدا نمی کند و لذا ملاک کوچکتر و بزرگتری این است که عنوان افساد فی الارض صدق کند و کار آقای طبری که تبانی بود اخلال در نظام اقتصادی کشور نیست و کار و جرمش سنگین است و حکم سی و خرده ای سال هم یعنی بالاترین نوع تعزیر است ولی حکمش اعدام نبود چون مفسد فی الارض در مورد او صدق نمی کرد.
با آرزوی عاقبت بخیری
استاد در پاسخ به سوال شما فرمودند:
اغتشاش اذهان عمومی موجب اعدام نیست. اعدام براساس مواد 1 و 2 قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور باید مفسد فی الارض باشد؛ اینکه کسی با این طرف و آن طرف تبانی کند کارش خیلی زشت است اما عنوان مفسد فی الارض پیدا نمی کند و لذا ملاک کوچکتر و بزرگتری این است که عنوان افساد فی الارض صدق کند و کار آقای طبری که تبانی بود اخلال در نظام اقتصادی کشور نیست و کار و جرمش سنگین است و حکم سی و خرده ای سال هم یعنی بالاترین نوع تعزیر است ولی حکمش اعدام نبود چون مفسد فی الارض در مورد او صدق نمی کرد.
با آرزوی عاقبت بخیری
لزوم رعایت پروتکل ها در اماکن مذهبی
ارسال شده در تاریخ 1399/06/17 15:05
سلام استاد
وقتتون بخیر
اخیرا چیزی که خیلی می شنوم اینه که میگن در مجالس مذهبی و جایی مثل زیارت اربعین نیازی به رعایت پروتکل ها نیست چون کسی بیمار نمیشه!
و به حکمت ۴۰۰ نهج البلاغه استناد میکنن و میگن حضرت علی هم فرمودن سرایت بیماری حق نیست(عدوی)
چجوری باید جوابشون رو داد؟
میشه یه راهنمایی مفصل بفرمایید که تو فضای مجازی نشر بدم در پاسخ به این افراد؟
ممنون از وقتی که میذارید.
وقتتون بخیر
اخیرا چیزی که خیلی می شنوم اینه که میگن در مجالس مذهبی و جایی مثل زیارت اربعین نیازی به رعایت پروتکل ها نیست چون کسی بیمار نمیشه!
و به حکمت ۴۰۰ نهج البلاغه استناد میکنن و میگن حضرت علی هم فرمودن سرایت بیماری حق نیست(عدوی)
چجوری باید جوابشون رو داد؟
میشه یه راهنمایی مفصل بفرمایید که تو فضای مجازی نشر بدم در پاسخ به این افراد؟
ممنون از وقتی که میذارید.
سلام علیکم
استاد در پاسخ به سوال شما فرمودتد:
نکته در این سوال این است که پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم اجمعین وقتی بیمار می شدند دلیلش چیست؟ اینکه خود امیرالمومنین و حضرت زهرا سلام الله علیهما برای بیماری فرزندانشان سه روز روزه گرفتند به چه علت است؟ خب اگر بیماری حق نیست نباید به معصوم بخورد. پس این نشان می دهد که یک قسمت را گرفتیم و قسمت دیگر را رها کردیم باید همه چیز را با هم ببینیم. نظام علی معلولی به جای خود و رعایت بهداشت و پروتکل های بهداشتی هم به جای خود؛ گرفتن یک حکمت از امیرالمومنین علیه السلام و از بین بردن همه دستورات حرف دقیقی نیست.
با آرزوی عاقبت بخیری
استاد در پاسخ به سوال شما فرمودتد:
نکته در این سوال این است که پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم اجمعین وقتی بیمار می شدند دلیلش چیست؟ اینکه خود امیرالمومنین و حضرت زهرا سلام الله علیهما برای بیماری فرزندانشان سه روز روزه گرفتند به چه علت است؟ خب اگر بیماری حق نیست نباید به معصوم بخورد. پس این نشان می دهد که یک قسمت را گرفتیم و قسمت دیگر را رها کردیم باید همه چیز را با هم ببینیم. نظام علی معلولی به جای خود و رعایت بهداشت و پروتکل های بهداشتی هم به جای خود؛ گرفتن یک حکمت از امیرالمومنین علیه السلام و از بین بردن همه دستورات حرف دقیقی نیست.
با آرزوی عاقبت بخیری
جملات عامیانه
ارسال شده در تاریخ 1399/06/17 12:11
باسلام
مطلبی بود که تو صحبتاتون توجهمو جلب کرد:
1طرف باباش میمیره بجای اینکه بگن خدابیامرزه یا خدارحمت کنه میگن متاسفم.
_مگه تو کشتی که متاسفی؟!؟!؟
آیا ابراز تاسف در مرگ دیگران اشتباهه؟ چرا؟
مطلبی بود که تو صحبتاتون توجهمو جلب کرد:
1طرف باباش میمیره بجای اینکه بگن خدابیامرزه یا خدارحمت کنه میگن متاسفم.
_مگه تو کشتی که متاسفی؟!؟!؟
آیا ابراز تاسف در مرگ دیگران اشتباهه؟ چرا؟
سلام علیکم
استاد در پاسخ به سوال شما فرمودند:
ابراز تاسف غلط است؛ یعنی ما در تعظیم شعایر اسلامی می گوییم ما آدم های با اصالتی هستیم و یک چهارچوبی داریم. در دین ما کسی از دنیا برود باید بگوییم غفرالله له یا اغفرالله و ... دعا داریم و وقتی می توانبم بگوییم خدا رحمت کند متاسفم چه معنایی دارد؟! یعنی هیچ ما به ازایی برای آن فرد ندارد؟
نکته دیگر این است که متاسفم را وقتی به کار می بریم که یک اشتباهی انجام داده باشبم و حالا یک نفر از دنیا رفته است ما چه اشتباهی کردیم که ابراز تاسف کنیم؟!
با آرزوی عاقبت بخیری
استاد در پاسخ به سوال شما فرمودند:
ابراز تاسف غلط است؛ یعنی ما در تعظیم شعایر اسلامی می گوییم ما آدم های با اصالتی هستیم و یک چهارچوبی داریم. در دین ما کسی از دنیا برود باید بگوییم غفرالله له یا اغفرالله و ... دعا داریم و وقتی می توانبم بگوییم خدا رحمت کند متاسفم چه معنایی دارد؟! یعنی هیچ ما به ازایی برای آن فرد ندارد؟
نکته دیگر این است که متاسفم را وقتی به کار می بریم که یک اشتباهی انجام داده باشبم و حالا یک نفر از دنیا رفته است ما چه اشتباهی کردیم که ابراز تاسف کنیم؟!
با آرزوی عاقبت بخیری
چرا پدر قاتل فرزند قصاص نمی شود؟
ارسال شده در تاریخ 1399/06/08 20:13
سلام استاد. وقتتون بخیر.
استاد حکم قرآن( نه حکومت ما) برای پدر قاتل فرزند چیه؟
جایی میخوندم که حکم قرآن هم اینه که پدر نباید قصاص بشه چون هم ولی دم محسوب میشه هم با قصاصش خانواده از هم میپاشه!!!!
پدری که فرزندش رو کشته دیگه چه خانواده ای؟؟ اگر همسرش خواستار قصاصش شده باشه و قصاص نشه که بعد از آزاد شدن ممکنه همسرش رو هم بکشه!
این چه عدالتیه؟؟????
و اینکه مگه این قتل نفس نیست؟ خودکشی حرامه و ما مالک جون خودمون هم نیستیم بعد پدر مالک فرزنده؟ و حکم پدری که با داس فرزندش رو کشته فقط ۹ سال حبسه؟
استاد حکم قرآن( نه حکومت ما) برای پدر قاتل فرزند چیه؟
جایی میخوندم که حکم قرآن هم اینه که پدر نباید قصاص بشه چون هم ولی دم محسوب میشه هم با قصاصش خانواده از هم میپاشه!!!!
پدری که فرزندش رو کشته دیگه چه خانواده ای؟؟ اگر همسرش خواستار قصاصش شده باشه و قصاص نشه که بعد از آزاد شدن ممکنه همسرش رو هم بکشه!
این چه عدالتیه؟؟????
و اینکه مگه این قتل نفس نیست؟ خودکشی حرامه و ما مالک جون خودمون هم نیستیم بعد پدر مالک فرزنده؟ و حکم پدری که با داس فرزندش رو کشته فقط ۹ سال حبسه؟
سلام علیکم
استاد در پاسخ به سوال شما فرمودند:
در قرآن در مورد پدر حکمش نیامده است. در روایات ما آمده است که لا یقتل الوالد بالولد، والدین به واسطه فرزند کشته نمی شوتد می گویند کسی که چیزی را به وجود می آورد آن موجود نمی تواند به وجود آورنده خودش را از بین ببرد. برخی فقها مثل آقای خامنه ای و امام می گویند آن به وجود آورنده هم پدر است و هم مادر، پدر یا مادر فرزند خود را بکشند قصاص نمی شوند. غالب فقها می گویند نه فقط پدر مشمول می شود و مادر نیست و در قانون و حکومت ما هم همین آمده است یعنی حکومت و قانون ما هم براساس جیزی است که در روایات آمده است.
نکته دیگر اینکه اگر یک جایی حاکم احساس کند که این فرد با گستاخی و یک نوع تجری این کار را انجام داده است و فرزند خود را به قتل رسانده است می تواند حکم اعدام صادر کند و این هم از باب افساد فی الارض است و نه از باب قصاص؛ حالا در این موضوع کودک 9 ساله انگار این مطلب احراز نشده است.
با آرزوی عاقبت بخیری
استاد در پاسخ به سوال شما فرمودند:
در قرآن در مورد پدر حکمش نیامده است. در روایات ما آمده است که لا یقتل الوالد بالولد، والدین به واسطه فرزند کشته نمی شوتد می گویند کسی که چیزی را به وجود می آورد آن موجود نمی تواند به وجود آورنده خودش را از بین ببرد. برخی فقها مثل آقای خامنه ای و امام می گویند آن به وجود آورنده هم پدر است و هم مادر، پدر یا مادر فرزند خود را بکشند قصاص نمی شوند. غالب فقها می گویند نه فقط پدر مشمول می شود و مادر نیست و در قانون و حکومت ما هم همین آمده است یعنی حکومت و قانون ما هم براساس جیزی است که در روایات آمده است.
نکته دیگر اینکه اگر یک جایی حاکم احساس کند که این فرد با گستاخی و یک نوع تجری این کار را انجام داده است و فرزند خود را به قتل رسانده است می تواند حکم اعدام صادر کند و این هم از باب افساد فی الارض است و نه از باب قصاص؛ حالا در این موضوع کودک 9 ساله انگار این مطلب احراز نشده است.
با آرزوی عاقبت بخیری