عنوان کتاب | بازديد |
وقتی به مسلمانان اطراف خود نگاه می کنیم، به طور معمول با دو دسته مسلمان روبرو می شویم. گروه اول مسلمانان وراثتی که متأسفانه در میان افراد، بسیار مشاهده می شوند. مسلمان وراثتی مسلمانی است که دلیل مسلمانی اش مسلمان بودن پدر و مادرش است. یعنی اگر پدر و مادر یهودی یا مسیحی داشت چه بسا او هم یهودی و یا مسیحی می شد. مسلمان وراثتی مسلمان به دنیا می آید، مسلمان زندگی می کند و مسلمان از دنیا می رود. این مدل از مسلمان ها تا 50-60 سال پیش به راحتی زندگی می کردند. چون به طور معمول در معرض هیچ سوال و شبهه ای قرار نمی گرفتند. ولی آیا در زمان ما می توان مسلمان شناسنامه ای بود و خود را بدون در معرض شبهات و سوالات قرار گرفتن حفظ کرد؟ آیا می توان زندگی امروزی را بدون شبهه تعریف کرد؟ امکان ندارد. پس ما نمی توانیم در این زمان مسلمان وراثتی و شناسنامه ای باشیم. قطعا باید مسلمان از نوع دیگر، یعنی مسلمان محقق باشیم.مسلمان محقق مسلمانی است که اسلام را می شناسد و به آن علاقه مند است.
راه اول راه مستقیم است. یعنی اسلام را مستقیما از منابع آن بگیریم. لازمه این کار اجتهاد در اسلام شناسی ( نه اجتهاد به معنای مصطلح) است. آیا ما امکان مجتهد شدن داریم؟ اغلب ما این امکان را نداریم چون استعداد و زمان لازم را نداریم.
بنابراین باید سراغ روش دیگری در شناخت اسلام، یعنی شناخت غیرمستقیم برویم. در این روش اسلام از طریق واسطه ها شناخته می شود. یعنی باید یک اسلام شناس مناسب پیدا کنیم و اسلام را از طریق او بشناسیم.
وقتی به دنبال یک اسلام شناس می گردیم به 3 گروه برمی خوریم.
گروه اول انسان های متخصص ولی غیر قابل اعتمادند. کسانی که ادبیات دین را می دانند و معارف دینی را تا حدودی کسب کرده اند ولی چون نیت و تزکیه لازم را نداشته اند به انسان های خطرناکی تبدیل شده اند. چو دزدی با چراغ آید.......گزیده تر برد کالا
متأسفانه در حال حاضر ما با افرادی هم روبرو شده ایم که در عین غیر متعهد بودن، متخصص هم نیستند و جامعه به سمت آن ها میل پیدا کرده است. مثل دعانویس ها، رمال ها، جن گیرها و...
گروه دوم افراد متعهد ولی غیرمتخصصند. متأسقانه بسیاری از اطرافیان ما، برخی از معلم ها و حتی برخی از والدین جزء این گروهند. برای مثال به شدت در موضوع توکل به خدا تبلیغ می شود و به عنوان نمونه ذکر می کنند که حضرت یوسف علیه السلام در زندان به غیر خدا توکل کرد و این باعث شد 7 سال دیگر در زندان بماند. این موضوع خلاف صریح قرآن کریم است. (توضیح علت در صوت مختصر بیان شده است.)
گروه سوم افراد متعهد و متخصصند.
ما 3 نفر را نام می بریم که در قابل اعتماد بودن آنها برای ما شک و شبهه ای وجود ندارد. حضرت امام(ره) ،حضرت آقا و علامه طباطبایی.
حضرت امامی که با هیچ کس اهل تعارف نیستند می فرمایند: " آثار قلم و زبان او بی استثنا آموزنده و روان بخش است." یعنی چه آنها که در آن زمان به صورت سخنرانی بوده و هنوز به چاپ نرسیده بوده و چه آنها که به چاپ رسیده بوده است. امام در جای دیگر می فرمایند من در مورد کس دیگری نمی توانم این جمله را بیان کنم. حضرا امام می فرمایند: "و مواعظ و نصایح او که از قلبی سرشار از ایمان سرچشمه می گرفت برای عارف و عامی سودمند و فرح زاست."
علامه در جایی می فرمایند که آقای مطهری توانایی فکری بالایی در اسلام شناسی داشت و جای دیگر تعبیری دارند که خود آن بزرگوار می فرمایند که این تعبیر خوبی نیست اما وقتی که آقای مطهری به کلاس من می آمد به من حالت رقص دست می داد. انقدر که احساس می کردم گیرایی او بالاست. یعنی در حالی که او در کلاس است مطلبی هدر نمی رود. علامه شاگردان متعددی دارند که همه بزرگان و مراجع هستند اما درباره شهید مطهری این را می گویند.
حضرت آقا در مورد شهید مطهری می فرمایند که کتب او مبنای فکری نظام جمهوری اسلامی ایران است. یعنی اگر کسی می خواهد بداند جمهوری اسلامی بر چه پایه ای بنا شده کتب آن بزرگوتر را ببیند. ایشان در جای دیگر می فرماید اگر کسی فقط آثار او را با دقت و به طور کامل بخواند کافی است تا او را به یک سطح راقی از معارف اسلامی برساند. یعنی یک سطح راقی از معارف اسلامی با یک بار مطالعه دقیق و کامل آثار شهید مطهری فراهم می شود.
1-مستدل بودن...مستدل بودن یعنی اولا اگر کسی می گوید اسلام چیزی را گفته بگوید کجای اسلام. خیلی از چیزهایی که ما می گوییم در اسلام نیست، حرف هایی است که ما به اسلام منصوب کرده ایم. ثانیا اگر اسلام گفته چرا درست است؟ برای آن استدلال کنیم. سوم اینکه عقل ما تحت الشعاع قرار نگیرد. شهید مطهری حتی در بحث هایی مثل خدمات متقابل اسلام و ایران هم استدلال می کند.
2-مطمئن بودن...ممکن است سراغ کسی برویم که زحمات زیادی کشیده اما مطمئن نیست. یعنی گاهی مباحثی را مطرح کرده که خود این مباحث از مبانی قوی برخوردار نیست و نمی توانیم روی آن مطالب تکیه کنیم. شهید مطهری مطمئن است، همان طور که بزرگان روی آن تأکید کرده اند.
3-سادگی...بزرگانی زحماتی کشیده اند اما من با مطالعه آثار آن ها متوجه مفاهیم آن نمی شوم. اما در مطالعه کتب شهید مطهری به ترتیب آسان به مشکل، در طول مطالعه فرد دچار مشکل نمی شود. قلم او قلم ساده ایست.
4-کامل بودن...مطالب کتب او متنوع است. ما سؤال داریم که آیا اسلام 1400 سال پیش پاسخگوی نیازهای امروز هست یا نه؟ کتاب اسلام و نیازهای زمان ...وقتی اعراب به ما حمله کردند فرهنگ ما از بین رفت یا ما پیشرفت بیشتری کردیم؟ کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران...ریشه بحث حجاب چیست؟ آیا زن با حجاب آزاد است و می تواند فعالیت کند؟ کتاب مسئله حجاب...بحث ارث، نفقه، دیه، تعدد زوجات ، ازدواج موقت چگونه است؟ کتاب نظام حقوق زن در اسلام...شهید مطهری حتی در بحث امام حسین علیه السلام وارد می شود و کتاب استدلالی حماسه حسینی را می نویسد و بیان می کند که چرا امام حسین علیه السلام از مدینه به مکه و از مکه به کربلا و از کربلا خاندان او با آن وضعیت به شام متنقل می شوند...ما در مورد ظهور حضرت صاحب عجل الله تعالی فرجه شک و شبهه داریم. کتاب قیام و انقلاب حضرت مهری عج...معنای آزادی چیست؟ حدود آزادی؟ مقاله آزادی کتاب آزادی معنوی...کمال انسان به چیست و ما باید چه ویژگی هایی برای رسیدن به آن داشته باشیم؟ کتاب انسان کامل و تکامل اجتماعی انسان...سرانجام جهان چه خواهد شد؟ تکامل اجتماعی...تنوع در آثار آن بزرگوار باعث می شود ما پاسخ سوالاتمان را در اصول دین، فروع دین، مسائل مستحدثه و بسیاری از نیازها از کتب ایشان دریافت کنیم.
5-جمع تعبد و تعقل...کجا باید تعبد کنیم، کجا تعقل؟ کجا باید استدلال کنیم و کجا باید در مقابل دین به خاطر اینکه عقل ما ناقص است و کامل نیست سر تسلیم فرود آوریم؟
6-شفافیت و صراحت شهید مطهری...شهید مطهری مزاج گو نیست. جایی که می خواهد انقلابیون افراطی را نقد کند همان قدر صریح الهجه است که می خواهد مخالفین انقلاب را نقد کند. ما به خاطر اینکه افرادی دوستان ما هستند برای آنها حق رزرو قائل نیستیم.
7-آموزش گام به گام...در آموزش کتب شهید مطهری یک سیر آسان به مشکل طراحی شده که اگر کسی با این سیر پیش رود قدم به قدم و گام به گام آموزش می بیند بدون اینکه دچار مشکل شود.
8-تشکیل نظام فکری...گاهی ما به کتب و آثار مؤلفینی مراجع می کنیم، میبینیم در آثار تشتت وجود دارد و برخی مطالب با برخی دیگر در تعارض هستند. شهید مطهری به واسطه اینکه نگاهش نگاه توحیدی است و خود را فیلسوف فطرت می داند در آثار ایشان تشتت وجود ندارد و 2 مطلب متناقض نمی توان یافت. چون در مقام نگارش کتب توحید را به عنوان روح حاکم بر آثار در کنار فطرت می توان یافت.
به امید اینکه همه ما توفیق استفاده حداکثری و تبلیغ آثار و افکار آن بزرگوار را داشته باشیم.
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
© تمام حقوق براي بيان مرصوص محفوظ است. ذکر مطلب در رسانه هاي چاپي و الکترونيکي فقط با کسب اجازه قبلي مجاز است.
طراحی، برنامه نویسی و پیاده سازی توسط دیتالایف انجین